اندازه طبیعی بیضه
نوشته شده توسط : سحر

اندازه طبیعی بیضه ها چقدر باید باشد؟

بیضه ها به دو دلیل بخش مهمی از آناتومی مرد هستند. بیضه ها اسپرم مورد نیاز برای بارداری را تولید می کنند. از سوی دیگر، آنها نیاز به تولید تستوسترون دارند، هورمون اصلی مردانه که مسئول بسیاری از ویژگی های مردانه است. بسیاری از مردان بیضه های بزرگ را نشانه مردانگی و قدرت بدنی زیاد می دانند. در واقع، بسیاری از مردان گزارش می دهند که وقتی بیضه هایشان بزرگتر از حد متوسط ​​باشد، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. به همین دلیل، برخی از مردان برای داشتن بیضه های بزرگتر تلاش می کنند.

 

اندازه طبیعی بیضه به اندازه عروق سالم برای ارزیابی عملکرد ارزشمند نیست. اگر بیضه ها کوچکتر از حد متوسط ​​باشند، اما به اندازه کافی اسپرم سالم تولید کنند و اسپرم از طریق یک سیستم مجرای سالم به آلت تناسلی برود، مشکلی برای بارداری وجود ندارد. اندازه بیضه زمانی مهم می شود که غدد جنسی بزرگ نشوند یا انقباضات پاتولوژیک ایجاد شود.

 

یکی دیگر از جنبه های مهم اندازه طبیعی بیضه زیبایی آن است. برخی از مردان بیضه های کوچکتر از حد متوسط ​​دارند و از ظاهر بیضه خود چندان راضی نیستند. برخی دیگر آلت تناسلی بزرگتری دارند که باعث می شود بیضه هایشان کوچکتر از حد معمول به نظر برسد.

آیا اندازه بیضه بر روی تستوسترون و باروری تاثیر می گذارد؟

بیضه شما دو وظیفه اصلی دارد:

 

• تولید اسپرم برای تولید مثل

 

• ترشح هورمون مردانه تستوسترون که برای رشد خصوصیات فیزیکی و میل جنسی مردانه مهم است.

 

از آنجایی که اسپرم در بیضه ها ساخته می شود، اگر بیضه کوچک تری دارید، ممکن است اسپرم کمتر از حد متوسط ​​تولید کنید. حدود 80 درصد حجم بیضه از لوله های اسپرم ساز تشکیل شده است که ساختارهایی مانند لوله هایی هستند که اسپرم را تشکیل می دهند.

 

 

 

در یک مطالعه، محققان دریافتند که اندازه کوچکتر بیضه با کاهش تراکم اسپرم مرتبط است.

 

اما شما می توانید بیضه های کمتر از حد متوسط ​​داشته باشید و به اندازه بیضه های بزرگتر بارور باشید.

 

اگر می خواهید بچه دار شوید و شما و همسرتان موفق نبوده اید، باید به متخصص باروری مراجعه کنید. سطح تستوسترون و تعداد اسپرم اندازه گیری می شود تا مشخص شود که آیا آنها با مشکلات باروری مرتبط هستند یا خیر.

 

 

 

اندازه بیضه و سلامت قلب

داشتن بیضه های کوچک می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد.

 

یافته‌های یک مطالعه بر روی یک فرد مبتلا به اختلال نعوظ نشان می‌دهد که مردانی که بیضه‌های بزرگ‌تری دارند ممکن است در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر از مردانی با بیضه‌های کوچک‌تر باشند.

 

دلیل این ارتباط نامشخص است و محققان خاطرنشان می کنند که از آنجایی که این مطالعه در مردان مبتلا به اختلال نعوظ انجام شده است، نتایج ممکن است برای همه مردان صدق نکند.

 

 

 

سطوح پایین تستوسترون با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. با این حال، تستوسترون درمانی ممکن است خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

 

مطالعات شواهد متناقضی در این مورد ارائه کرده اند. بنابراین اگر سطح تستوسترون پایینی دارید، با پزشک خود در مورد تستوسترون درمانی صحبت کنید و مطمئن شوید که آخرین تحقیقات در مورد خطرات و فواید این درمان را در میان بگذارید.

اندازه بیضه نوجوان

یک مطالعه مقطعی بر روی 1000 پسر بچه 8 تا 16 ساله در سن مدرسه برای تعیین حجم طبیعی بیضه انجام شد. میانگین حجم بیضه برای 8 سال 1.4 میلی لیتر بود که این افزایش با 0.5 میلی لیتر در سال همراه بود و در 11 سالگی به 2.9 میلی لیتر رسید.

 

بزرگ شدن بیضه (افزایش 1.6 میلی لیتر) بین 11 تا 12 سالگی مشاهده شد. این جهش رشد با سرعتی در حدود 2.5 میلی لیتر تا 4.0 میلی لیتر در سال ادامه می یابد که منجر به متوسط ​​حجم بیضه 16.6 میلی لیتر در سن 16 سالگی می شود. اندازه تقریبی بیضه در نوجوانان به شرح زیر است:

 

- نوجوانان 14 تا 16 سال: قطر بیضه: 1 مثبت و منفی 4.1 سانتی متر

 

- نوجوانان 16 تا 18 سال: قطر بیضه: 0.5 مثبت یا منفی 5 سانتی متر

 

- نوجوانان 18 تا 20 سال: قطر بیضه: 0.3 مثبت یا منفی 5 سانتی متر

 

اندازه طبیعی بیضه ها بعد از ازدواج

 

اندازه بیضه ها ارتباط مستقیمی با ظاهر بدن ندارد و همچنین اندازه آنها قبل و بعد از ازدواج تفاوت زیادی نخواهد داشت. همچنین برخی از افراد با اندام های کوچک ممکن است بیضه های بزرگی داشته باشند و بالعکس.

 

بنابراین می تواند متغیر باشد. اندازه بیضه ها نیز ارتباط مستقیمی با سن ندارد و نمی توان انتظار داشت که مثلاً هر سال چند میلی متر افزایش یابد.

 

نقش بیضه بزرگ در سمت راست.

شما بزرگترین بیضه سمت راست هستید.

درمان اندازه ای بیضه ها ناشی از اورکیت

اگر یک بیمای مقاربتی باعث ایجاد اورکیت شود، پزشک معمولی برای مبارزه با داروهایی تجویز خواهد کرد. داروهای متداول شامل سفتریاکسون (روسفین) یا آزیترومایسین (زیتروماکس) م.ی مسکن ها و استفاده از یخ ممکن است ناراحتی را کاهش دهد.

 

درمان اندازه ای بیضه ها ناشی از تورشن بیضه ای

 تورشن بیضه نیازمند درمان خیلی سریع می باشد. ممکن است پزشک متخصص انجام روند پیچگی را باز کند که به آن روند باز کردن دستی تورشن می گویند; . مشکل در درمان این مشکل، شانس این که نیاز باشد بیضه ی پیچه از بدن خارج شود را افزایش دهد.

 

درمان اندازه بیضه ها ناشی از سرطان بیضه

 خارج از رادیوتراپی، شیمی درمانی، یا ترکیبی از آن ممکن است باعث کاهش یا تخریب سلول های سرطانی شود. اگر سرطان به جاهای دیگر گسترش یابد، یا سرچشمه ی آن در اندام های بدن باشد، ممکن است درمان های اضافی تر و جراحی لازم باشد.

آیا اندازه بیضه مهم است؟

تولید سالم تستوسترون و اسپرم نیازمند محدوده وسیعی از حجم بیضه است.

 

برخی از مطالعات نشان داده اند که سطح تستوسترون بالاتر در میان برخی از پستانداران با بیضه های بزرگتر ارتباط دارد. بیضه های کوچکتر با کاهش تولید اسپرم در ارتباط هستند.

 

در صورت ابتلا به بیماری مانند سندری کلاین فلتر که از داشتن یک کروموزوم x اضافی است سطح تستوسترون می تواند نگران باشد.

 

علائم این بیماری شامل بیضه های کوچکتر یا بیضه های نزول نشده و برخی از خصوصیات زنانه کاهش بدن و صورت و رشد بافت سینه است.

 

سندرم کلاین فلتر معمولا به پایین بودن سطح تستوسترون و کاهش فعالیت اسپرم است. این موضوع می تواند به ناباروری شود.

 

هیپوگنادیسم اصطلاح بالینی تستوسترون پایین غیرطبیعی بوده است و علائم آن احتمالاً شامل موارد زیر است:

 

بیضه های کوچکتر از حد متوسط

رشد بافت سینه

کمتر بودن مردان بدن و صورت نسبت به همسال

علائم دیگر مشابه علائم سندرم کلاین فلتر

هیپوگناد یسم گاهی نیز در دوران بلوغ ظاهر می شود اما با روش های جایگزینی تستوسترون قابل درمان است.

 

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که بیضه های کمی کوچکتر در میان مردان با میزان مراقب پدران ارتباط داشته اند و میزان تستوسترون و اندازه بیضه نیز به میزان مراقبت والدین مربوط می شود.

 

اگر متوجه تورم بیضه شدید به پزشک اطلاع دهید. رشد بیضه ها در بزرگسالی نشان می دهد قدرت مردانه نیست. بلکه می تواند سرطان بیضه یا یک مشکل پزشکی دیگر باشد.





:: برچسب‌ها: اندازه طبیعی بیضه ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: